Mens en natuur – Onze consumptiemaatschappij
Deze video toont een beeld van ons consumptiemaatschappij.
Onze maatschappij zit zo in elkaar dat we telkens meer en
meer dingen willen hebben. De producenten weten dit maar al te goed, en
produceren ook steeds nieuwe, nog beter gevolueerdere spullen. Denk maar aan
een smartphone. Wat eens begon met een eenvoudig toestelletje is uitgegroeid
tot een markt met heel veel keuze. Wanneer je vandaag een gsm koopt is die de
week erna al ‘oud’. De producenten zorgen er voor dat er geregeld een nieuwer,
nog beter, maar ook een duurder model uitkomt. Veel mensen willen dit nieuwste
model hebben, en smijten hun ‘oude’ gsm dus weg.
Dit is ook zo bij kleren. De meeste mensen gaan meerder
malen per jaar gaan shoppen. Ze kopen nieuwe kleren, maar hoeveel ‘oude’ kleren
hangen er nog in hun kast die ze nog niet gedragen hebben of die nog niet
versleten of te klein zijn? Ik geef toe dat ik zelf ook zo ben, soms koop ik
iets dat ik daarna niet draag of maar één keer draag. Vroeger kon ik hier geen
afstand van nemen en liet ik alles in mijn kast hangen. Deze zomer heb ik dan
toch een grote kuis gehouden in mijn kleren, en kleren die te klein waren, of
die ik niet meer droeg heb ik weggegeven. Zo kunnen andere mensen ze nog
dragen, en zijn ze niet weggegooid.
Het is moeilijk voor ons om te weerstaan aan al deze nieuwe
spullen. Vooral voor de jongere generatie is dit moeilijk. Wij zijn in zo’n
maatschappij opgegroeid en vinden het dan ook normaal dat we elk jaar een
nieuwe gsm kopen, kleren weggooien,…
Het is ook een beetje de schuld van de producenten. Ze weten
maar al te goed hoe ze op de consumenten moeten inspelen en hoe ze veel winst
kunnen maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten