zondag 28 oktober 2012

Mens en samenleving - Visie 3: het neoliberalisme is ronduit gevaarlijk op psychologisch vlak


In de tekst van Prof. Verhaeghe, gaat het over mensen die geen erkenning krijgen van anderen. Hierdoor wordt hun zelfrespect aangetast. Deze mensen vragen zich dan ook af, wie hen eigenlijk nog nodig heeft. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik heb wel het filmpje en de tekst van 50+ en afgeschreven bekeken.

Hierin vertellen twee 50+’ers, Wiesje Bertels en Freddy De Bosscher, over hoe moeilijk het is om nog werk te vinden. Ze voelen zich afgeschreven en hun zelfvertrouwen daalt.
Freddy De Bosscher zegt letterlijk: “Ik sta bij het groot huisvuil: voor de maatschappij ben ik niks meer waard. Ik ben veroordeeld om tot mijn 65ste te doppen.” Hij heeft dan ook al 200 sollicitaties achter de rug, zonder succes.
Ze willen best trouwe werknemers zijn, maar merken dat ze niet graag gezien zijn op de arbeidsmarkt. Dit komt door het verkeerde beeld dat de werknemers hebben van 50+. “Iemand van 54 die nu  nog werk zoekt is niet op zoek naar een brugpensioen. Anders kan ik nu wel thuis blijven. Ik wil echt wel werken”, zegt Wiesje.
Freddy zegt dat de werknemers vinden dat 50+’ers te duur zijn, doordat ze al werkervaring en kwalificaties hebben.
Jan Denys, een arbeidsmarktsdeskundige, zegt dat het grote probleem loonpolitiek is. Dit zorgt ervoor dat 50+’ers soms dubbel zo duur zijn als 20-jarigen. Maar de 50+’ers presteren niet dubbel zo veel als 20-jarigen.
Hun dagen zijn zeer eentonig.
Het is vooral moeilijk om voor laaggeschoolde 50+’ers terug werk te vinden. Slechts 3% van deze werklozen, vindt terug werk.
Gelukkig zijn er nog bedrijven die wel rekening houden met 50+’ers. Eén van deze bedrijven is Barco in Kuurne. Ze proberen met kleine ergonomische aanpassingen (bv. ergonomische bureaustoelen, hun werkplaats kan afgesteld worden op de juiste hoogte waardoor men zich niet meer zo moet bukken) het werken voor 50+’ers zo aangenaam mogelijk te maken.
Ik vind het erg dat bedrijven geen rekening houden met 50+’ers. Er zijn al problemen in onze maatschappij rond vergrijzing en pensioenen. Maar als oudere mensen werk proberen te zoeken, worden ze nergens aan genomen. Deze mensen moeten ook een uitkering krijgen, en zo groeit de schuldenberg van de samenleving weer.
Ik vind dat deze verklaringen goed aansluiten bij wat Prof. Verhaeghe zegt in zijn tekst.

“Nog veel belangrijker is de centrale aantasting van het zelfrespect. Dit hangt in grote mate af van de erkenning die men krijgt van de ander, dit is de les die van Hegel tot Lacan doorklinkt. Ongeweten verwoordt Sennett hetzelfde wanneer hij in de mond van de huidige werknemer de volgende vraag legt: “Who needs me?” (1998, p. 146). Voor steeds meer mensen luidt het antwoord: niemand. Zij maken deel uit van een groeiende groep menselijk afval. Binnen een maatschappij die voortdurend de boodschap verkondigt dat iedereen het kan maken als hij zich maar voldoende inzet, betekent dit dat steeds meer mensen geconfronteerd worden met vernedering, schuld en schaamte.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten