zondag 28 oktober 2012

Mens en samenlving - Visie 4: ook het onderwijs speelt een centrale rol in het neoliberalisme


Prof. Verhaeghe heeft het ook over het onderwijs in zijn tekst. Hij vindt dat het onderwijs teveel gericht is op de vaardigheden die de kinderen later nodig hebben in hun beroepsleven.

“De aanvankelijke doelstellingen zijn nobel: laat ons uitgaan van vaardigheden die belangrijk zijn in het beroepsleven, zodat jonge mensen straks alle kansen krijgen om hun eigen weg te banen, los van alle religieuze en ideologische poespas…
…Kennis is het menselijke kapitaal; competenties vormen een kapitaal dat beheerd en ontwikkeld moet worden; leren is een langetermijninvestering…
… jongeren moeten zichzelf beschouwen als een bedrijf, waarbij kennis en vaardigheden in eerste en laatste instantie een economisch belang hebben waarmee zij hun marktwaarde kunnen verhogen…”

Dit citeert Prof. Verhaeghe uit het pedagogisch vacuüm.
Ik vind het erg dat sommige mensen zo over het onderwijs denken. Ik vind dat je op school moet leren wat je graag doet, dat je jezelf leert kennen, en dat je jezelf kan ontplooien tot een goed mens. Als je alle mensen wilt opleiden om het te kunnen maken in het beroepsleven, zullen heel wat mensen afhaken. Dit heeft dan met het volgende citaat van Prof. Verhaeghe te maken.

“De onvermijdelijke keerzijde hiervan is een groeiende groep die zich mislukt voelt, meestal reeds vanaf de leeftijd van 10 jaar. Loser! Is het voornaamste scheldwoord vandaag op de speelkoer van de lagere school. Sommige van die losers komen in opstand, maar het merendeel wordt sociaal angstig, autistiform, depressief, en nagenoeg altijd hyperconsumerend.”

Sommige mensen zijn daar niet geïnteresseerd of zijn niet slim genoeg om het zo ver te schoppen. Maar dat wil niet zeggen dat de maatschappij deze mensen geen kansen moet geven.

“…En vorige week (21 jan 2012) konden we in de krant lezen dat zelfdoding Vlaanderen 600 miljoen euro per jaar kost, en dat dit een ernstige bedreiging voor de economie wordt. Hoe ziek moet een maatschappij zijn om zelfdoding uit te drukken als economische kost? Welke graad van blindheid is er nodig om niet te beseffen dat de zaken omgekeerd liggen: dat men de onleefbaarheid van een louter economisch gestuurde maatschappij kan afmeten aan het aantal drop outs, met zelfdoding als meest definitieve vorm daarvan?”

Ik had hier zelf nooit eerder over nagedacht, maar na het lezen van de tekst van Prof. Verhaeghe, ben ik er mee akkoord. Ik denk nu ook dat vele zelfdodingen te maken hebben met het feit dat ze niet gewaardeerd werden door de maatschappij, of zelfs afgeschreven werden door de maatschappij omdat ze niet de goede opleiding hadden volgen de maatschappij. Ik denk ook dat veel zelfdodingen te maken hebben met het feit dat veel mensen kiezen voor een richting die hen niet interesseert of die ze niet graag doen, maar waar je wel veel mee bent in het beroepsleven. Mensen kunnen zich opgedrongen voelen om zo’n richting te volgen, terwijl het hen niet interesseert. Deze mensen zullen het ook niet kunnen volhouden om heel hun leven die job uit te oefenen, en ik denk dat sommige mensen dan voor zelfmoord zullen kiezen.

Naast de tekst van Prof. Verhaeghe, heb ik ook nog het artikel “Moeten te populaire studies duurder worden?” gelezen. Deze tekst verduidelijkt ook mijn standpunt over het kiezen van de juiste studiekeuze.
Dit artikel gaat over de vraag of populaire studierichtingen in het hoger onderwijs een hoger inschrijvingsgeld moeten krijgen. Ze willen dan het inschrijvingsgeld voor de studierichtingen die belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt verlagen of zelfs afschaffen.
Twee personen geven hun visie, de ene is er mee akkoord, de andere niet.
Ik ben hier ook niet mee akkoord. Als je voor bepaalde studierichtingen het inschrijvingsgeld te hoog maakt, zullen er bijna geen studenten deze richting volgen. Deze beroepen zullen dan een tekort aan aanbod krijgen. Maar als je het inschrijvingsgeld voor bepaalde studierichtingen verlaagt, zullen veel mensen zich inschrijven en zal er een tegroot aanbod zijn van dit beroep.
Ook zullen mensen die het zich niet kunnen permitteren om de richting te volgen die ze willen doen, voor een andere richting kiezen die ze minder graag doen, of zullen ze onmiddellijk aan het werk gaan. Ik vind dat niet goed, mensen moeten kunnen kiezen wat ze doen, ze moeten kiezen voor wat ze graag doen en niet voor wat het minste geld kost. Mensen die een verkeerde keuze maken zullen geen plezier kunnen vinden aan hun richting en later ook niet in hun job.
Mijn mening sluit aan bij wat er in het artikel gezegd wordt.

“…Een jongere heeft de grootste kans op succes als hij kiest op basis van zijn persoonlijke interesse en motivatie.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten