dinsdag 8 januari 2013

Mens en natuur - Goede voornemens

Mens en natuur - Goede voornemens 


Ik heb deze video bekeken waarin docenten en leerlingen van de hogeschool Leiden hun goede voornemens vertellen. Ik ondervind dat deze mensen wel beseffen dat er iets moet veranderen, maar dat ze er niet echt veel aan gaan doen. De ‘goede voornemens’ die ze maken zijn nogal vaag. Ik heb de indruk dat ze deze dan ook niet zullen toepassen.

Dit zijn enkele voornemens:

  • Teveel lichten branden: daar zou ook wel iets aan gedaan kunnen worden
  • Weinig gebruik maken van brandstoffen die op kunnen geraken
  • Stoppen met roken: maar dat zit er niet in denk ik
  • Met de fiets ipv met de auto
  • We zouden duurzamer moeten zijn
  • Verwarming een graad naar beneden
  • Doe je er wel wat mee ?
  • We zouten beter op kunnen letten
  • Dubbele beglazing, zonneboiler
  • Minder papier te produceren

Veel van deze voornemens  en reacties zijn vaag. 
Deze mensen zijn een goed voorbeeld van geremde hopers. Dit zijn mensen die wel een inspanning willen doen voor het milieu, maar dit dan toch niet doen.  Er bestaan nog drie andere categorieën.

Gelaten ontkenners
Deze mensen willen geen inspanning leveren voor het milieu en doen het dan ook niet. Ze geloven niet dat hun gedrag veel invloed zal hebben op het milieu en denken dat de wetenschap het wel zal oplossen.

Onschuldige wachter
Deze mensen zijn heel goed op de hoogte, maar willen geen inspanning doen. Toch zijn ze in hun energieverbruik al milieuvriendelijk. Ze vinden ook dat de overheid meer moet doen.

Groene doeners
Dit zijn mensen die het milieu heel belangrijk vinden en hier dan ook veel voor doen.
Ik zelf weet niet zo goed waar toe ik behoor. 
Ik kan mij zowel terug vinden in de onschuldige wachters als in de geremde hopers. Ik ben goed op de hoogte van de milieuproblemen en ik wil mij hier dan ook voor inspannen. Ook vind ik dat de overheid nog meer initiatieven moet opstarten en het goede voorbeeld moet geven. Ik vind het alleen moeilijk om mijn gedrag te veranderen, omdat ik niet echt weet wat ik nog kan veranderen. Zoals ik in een ander bericht al vermelde, ga ik wel twee maal per week vegetarisch eten, maar verder heb ik nog geen ideeën.
Ik vind het dit moment ook moeilijk om op het vlak van transport mijn ecologische voetafdruk naar beneden te halen. Zoals ik al eerder vermelde ga ik nu elke dag met de auto naar school, maar heb ik mijn hele leven wel de fiets gebruikt. Ik vind het moeilijk om dit nu aan te passen, omdat ik de auto nodig heb om naar school te gaan en ik het niet echt zie zitten om met te trein te gaan omwille van de slechte aansluiting. Volgende jaar zou ik wel aan carpoolen willen doen, zodat ik toch nog mijn steentje bijdraag.
Ik vind het makkelijk om mijn voedingsgewoonte aan te passen. Ik heb geen problemen met minder vlees te eten.


Bron: http://vimeo.com/18325855
http://www.epo.be/press/9789064455438/EVA-interview.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten