zondag 6 januari 2013

Mens en natuur - Kalfke Willy


Mens en natuur – Kalfke Willy

In deze video hebben de mannen van Basta mensen uitgenodigd voor een winterbarbecue. Ze doen de mensen geloven dat ze het schattige kalfje Willy aan het op eten zijn.

Ik had deze aflevering als gezien en vond het toen vooral grappig en heb er niet echt bij stil gestaan. Nu ik het nog eens bekijk, vind ik vooral de reacties van de personen ‘grappig’. Wanneer ze vertellen dat ze het schattige, lieve kalfje Willy aan het opeten zijn, hebben sommige mensen tranen in hun ogen. Ik vraag mij dan af hoeveel mensen er thuis ook met tranen in hun ogen krijgen wanneer ze een stuk vlees eten. Ik denk niemand. Ik vraag mij ook af hoeveel van deze mensen hier echt over nagedacht hebben en vegetarisch zijn geworden. Ik denk niet zo veel mensen. De enige reden waarom deze mensen met tranen in hun ogen zaten, was omdat ze kalfje Willy ‘kenden’ en er een ‘band’ mee hadden en hem zo schattig vonden. Wanneer je naar de slager/supermarkt gaat achter een stuk vlees, zal je hier niet bij stilstaan. Tenzij je vegetarisch bent natuurlijk.

Wat ook wel komisch is aan deze aflevering, is dat de mannen van Baste beslissen om beide kalfjes levend te houden en achter vlees gaan in de supermarkt. Wat maakt hier uiteindelijk het verschil? In de aflevering halen ze hun vlees bij een vleesboer, waar het vlees zogezegd uit te grond en aan de bomen groeit. Maar in werkelijkheid zullen de mensen geen vlees gegeten hebben dat uit de grond groeide, ze zullen ook een kalf gegeten hebben, dat misschien wel even schattig was al kalfje Willy.

Ik vind dat deze reportage heel mooi aantoont wat Vicky De Meyere in het interview zegt.
Bij dierenleed en dierenrechten denken mensen aan populaire programma’s zoals Dieren in nest. Iedereen is daardoor ontroerd, maar dezelfde avond eten ze wel worst bij hun patatten. De link tussen wat er op het bord ligt en dierenleed wordt niet gemaakt. … Mensen zijn gevoelig over dierenrechten, maar als je ze aanspreekt over hun voeding denken ze daar plots heel anders over.  

Ook tijdens de reportage zijn heel veel mensen ontroerd, maar zullen wanneer ze hun tv afzetten, hier niet meer verder over nadenken. Ze zullen de volgende dag ook gewoon weer vlees eten.

Ikzelf ben niet vegetarisch, en ik zal het waarschijnlijk ook nooit volledig worden, maar ik wil wel mijn voedingsgewoonte aanpassen. Ik ben eigenlijk al geen grote vleeseter, meestal eet ik maar eenmaal per dag vlees (dus ’s avonds geen charcuterie) en ik lust eigenlijk ook niet zoveel vlees. Ik zou het dus zeker zien zitten om twee maal per week eens iets vegetarisch te eten, en ik ga dit dan ook doen. Ik heb na het lezen van de verschillende artikels en de test van de ecologische voetafdruk, toch wel ondervonden dat je ecologische voetafdruk hierdoor sterk naar beneden gaat. Zo hebben een groep mensen tijdens de vasten minder of geen vlees gegeten en spaarden ze 160 hectare uit. Dat is heel veel. 
Bron: Video Kalfke Willy
Interview Vicky De Meyere
Test ecologische voetafdruk
Artikel: Ecologische voetafdruk na Dagen Zonder Vlees verkleind met 160 hectare

Geen opmerkingen:

Een reactie posten