zondag 6 januari 2013

Mens en natuur - Mijn ecologische voetafdruk


Mens en natuur – Mijn ecologische voetafdruk

Mijn ecologische voetafdruk bedraagt 6,7 hectare. Mijn voetafdruk ligt dus wel boven het toegelaten percentage (1,1 hecatre), maar wel onder de gemiddelde voetafdruk van de Belg (8 hectare).

Mijn ecologische voetafdruk

Gemiddelde ecologische voetafdruk


Ik heb deze test vorig jaar ook moeten doen en toen was die veel lager. Dit komt omdat ik nu elke dag met de auto naar school ga. Ik woon in Waregem en om met de trein naar Tielt te gaan is er geen vlotte aansluiting. Ik weet dat ik hier door de natuur vervuil. Vroeger ben ik wel altijd met de fiets naar school gegaan, zowel in het lager als in het middelbaar. Ik woonde heel dicht bij school en dit was dus gemakkelijk om met de fiets te gaan. Wanneer ik later dicht bij mijn werk woon, zal ik ook met de fiets gaan.

Wat ik wel goed vind is dat we nooit met het vliegtuig op reis gaan. Wij gaan elke zomervakantie naar de zee. Ik ben nog maar één keer met het vliegtuig op reis geweest en dat was tijdens mijn eindejaarsreis naar Toscane. Het vliegtuig is een handig voertuig om verre afstanden te overbruggen, maar het is jammer dat dit zoveel verbruikt.

Wij hebben ook geen zonnepanelen. Mijn ouders en ik hebben hier onze twijfels over. Men weet nog altijd niet wat ze met de zonnepanelen moeten doen als deze kapot zijn. Zal het onze afvalhoop nog groter maken? Of zullen ze binnen 10 jaar er iets op gevonden hebben? Ik geloof ook wel dat er nog betere systemen of beter ontwikkelde zonnepanelen op de markt gebracht zullen worden.

Toen ik het artikel ‘Belgische voetafdruk bijna grootste ter wereld’ las, was ik wel verbaasd dat onze gemiddelde voetafdruk zo hoog was en dat hij nog verslechterd is. Er zijn de laatste jaren zoveel maatregelingen en acties geweest, dat ik zou denken dat dit onze voetafdruk naar beneden heeft gehaald. Denk maar aan de subsidies die er waren voor zonnepanelen, voor dubbele beglazing,… Maar blijkt dat we nog steeds te veel produceren. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om ons verbruik naar beneden te halen, dit zal denk ik alleen mogelijk zijn door technologische verbeteringen. We zijn nu eenmaal gewoon om met de auto rond te rijden, om de verwarming op 22°C te zetten, om elke dag vlees te eten,… Ik geloof wel dat sommige mensen die gewoontes kunnen veranderen, maar lang niet iedereen. Ik geloof ook dat er nog technologische verbeteringen uitgevonden zullen worden. Ik vind de elektrische auto een heel mooi voorbeeld, maar ik vind het alleen jammer dat die zoveel kost. Niet veel mensen zullen bij het aankopen van een nieuwe wagen aan een elektrische wagen denken. Deze wagen zal enkel aangekocht worden als zijn prijs daalt, maar ik geloof wel dat binnen nu en 10 jaar er al heel wat meer elektrische wagens op de baan zullen zijn. Het feit dat ze bestaan vind ik al een grote stap, ze nu nog meer promoten en betaalbaarder maken. 

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=C730MMI7
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMA20052007_002

1 opmerking:

  1. Sara

    Het is positief dat je ecologische voetafdruk lager is dan die van de gemiddelde Belg.
    Ik vind het goed dat je jouw voetafdruk ook vergelijkt met vorig jaar en dat je inziet hoe het komt dat deze hoger is.
    Leuk dat je al ingaat op hoe je er later aan zou kunnen werken door bv met de fiets naar je werk te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen