dinsdag 8 januari 2013

Mens en natuur - Wereldgodsdiensten


Mens en natuur – Wereldgodsdiensten

Boeddhisme
Boeddhisten zien de aarde als een levend wezen met zorgzame eigenschappen. Wanneer de mensen goed samenwerken za Moeder Aarde gezond zijn, wanneer we dit niet doen zal Moeder Aarde ziek zijn. De Boeddhisten geloven dan ook dat Moeder Aarde nu erg ziek is.
Boeddhisten zien zichzelf als een onderdeel van de natuur, net zoals de planten en dieren dat zijn. Wanneer we de natuur vernielen dan vernieuwen we onszelf. Z
Boeddhisten vinden dat de mens zich niet kan gedragen alsof de aarde een eigendom is van hen. De aarde is een plek waar je op bezoek komt en die je moet respecteren. Je moet zorgen dat nog veel andere mensen deze aarde kunnen bezoeken en een mooi leven kunnen leiden.
De lotusbloem is een symbool voor de Boeddhisten. De lotusbloem groeit vanuit de vuile modder, maar wordt een prachtige bloem. De Boeddhisten geloven dat dit ook met hen gebeurd wanneer ze de natuur respecteren.

Ik vind deze gedachten van de Boeddhisten heel mooi. Moest iedereen zo denken over het leven en over de natuur, dan zouden we in een heel anderen wereld leven. Deze mensen geloven hier echt in en werken hier echt naar, maar heel wat andere mensen zorgen ervoor dat dit niet veel nu heeft, ze verwoesten de natuur en hier dragen ook de Boeddhisten de gevolgen van. Ik denk dat deze mensen zich dan ook erg radeloos en gefrustreerd voelen.


Christendom

Ook voor de christenen is de natuur heel belangrijk. Het is de schepping van God. De mens werd als laatste geschapen met als opdracht om voor de natuur de zorgen. De mens heeft hierdoor de verantwoordelijkheid gekregen om te zorgen voor de planten, de dieren,…
De mens is geen eigenaar van de aarde, hij mag de aarde niet uitbuiten. De mens moet juist heel goed zorgen voor de natuur, want er komen nog mensen achter ons die ook op deze planeet willen leven.
Heel wat christenen zien in de natuur het bewijs voor het bestaan van God.

Ik heb hier toch mijn twijfels bij. Hier in België wonen heel wat christenen, maar zorgen deze ook voor de natuur? Het is natuurlijk wel zo dat we in België niet zo gelovig meer zijn en ook over de rest van de wereld neemt het christendom en het geloof hierin steeds af. Ik vraag mij af of het afnemen van ons geloof, de oorzaak is voor al de milieuvervuiling.
Ik vind de gedachten van de christenen wel mooi, maar ik vind het jammer dat niemand deze nog naleeft. Ik zelf ben ook een christen, maar ik had hier nog nooit van gehoord, en ik denk dat dit bij velen het geval is.


Hindoeïsme
Er bestaan heel veel verschillende soorten hindoes. Dit komt omdat er heel veel verschillende boeken en goden zijn binnen het hindoeïsme, maar er is één iets dat de hindoes bindt, en dat is de manier waarop ze naar de natuur kijken.
Hindoes geloven in het goddelijke en in alle levende wezens en hebben daarom groot respect voor de natuur. Sommige hindoes geloven bovendien dat de natuur een ziel kan hebben.
Hindoes eten geen vlees omdat ze andere levende wezens geen pijn willen doen. De koe is daarom het heilige wezen van de hindoes.
Hindoes mogen geen geweld gebruiken. Ze moeten respect hebben voor dieren, planten, natuur, milieu,…
In hun boeken staan dan ook enkele regels in verband met het milieu:

Tot slot enkele regels uit de Veda’s:
Je mag geen bomen vernielen. (Rig Veda Samhita vi-48-17)
Planten zijn moeders en godinnen. (Rig Veda Samhita x-97-4)
Bomen zijn ons thuis. (Rig Veda Samhita x-97-5)
Planten en meren zijn schatten voor latere generaties. (Rig Veda Samhita vii-70-4)

Ik vind het mooi hoe de hindoes zoveel verschillen hebben, maar dan toch dat ene bindpunt hebben. Ik vind het ook mooi dat hindoes geen vees eten en ik heb daar zeker respect voor. Je merkt wel dat dit een heel andere opvatting is dan wij christenen hebben. Wij moeten wel zorg dragen voor de natuur en voor de dieren, maar we mogen ze toch opeten.
Ik vraag mij wat de hindoes ervan vinden dat wij hun heilig dier misschien wel wekelijks eten.


Islam
Er zijn heel wat moslims die geloven dat de natuur een heiligdom is. Het Turkse Tema is een organisatie die moslims in onder andere Nederland ook wil aanzetten tot milieubewust leven. Ze vinden dat de moslims in Nederland te weinig verbonden zijn met de natuur. Tema wil deze moslims overtuigen van het belang van de natuur.
Wanneer je als moslim geen zorg gedragen hebt voor de natuur zal je dit in het hiernamaals moeten verantwoorden.


Ik ga hier wel mee akkoord. Net zoals de christenen in België, hebben de meeste moslims ook niet zoveel verbondenheid met de natuur, terwijl dit oorspronkelijk wel zo was. Ik vind het dan ook goed dat moslims uit andere landen hier iets voor ondernemen en de moslims hier op wijzen.

Jodendom
De natuur is aan de mens gegeven door Jahweh, de god van de joden. De mensen moeten voor de natuur zorgen, want wanneer ze deze vernietigen is er niemand meer die ze kon kan herstellen.
De mens mag de natuur wel gebruiken: men mag vlees eten, hout gebruiken om huizen te bouwen,… Maar wanneer iemand de natuur kapot maakt, dan maakt deze persoon ook God kapot.
Onder het Jodendom bestaan er ook al organisaties die de mensen dichter bij de natuur willen brengen.
Toch is het beschermen van de natuur een joodse traditie. Ze vieren elke winter The winter celebration. Dit is het joodse Nieuwjaar voor de bomen.
De joden geloven ook dat God de natuur niet enkel gemaakt heeft om zorgt voor te dragen of om er van te genieten, maar ook om mensen te straffen. Hiermee willen ze verwijzen naar de tien plagen over de Egyptenaren. Sommige joden zien de milieuvervuiling dan ook als een straf van God.
 Ik vind dat deze gedachten van de Jodendom een beetje aansluiten bij die van het christendom.Aangezien er ook al organisaties bestaan, denk ik dat vele joden ook niet meer zo erg begaan zijn met de natuur.
Het feit dat ze zeggen dat de milieuvervuiling een straf van God is vind ik raar. Ik geloof dit dan ook niet. De milieuvervuiling is er omdat de mensen geen zorg dragen voor de natuur. Of die natuur nu wel of niet geschapen is door God maakt voor mij niets uit, zolang men er maar zorg voordraagt. Ik noem milieuvervuiling meer een straf van de natuur. De mensen kwetsen de natuur en zullen hiervan de gevolgen moeten dragen. 

Bron: http://www.cmo.nl/vnarena/levensbeschouwing/basisopdrachten/schietgebed-voor-de-natuur/lees-dit-boeddhisme

Geen opmerkingen:

Een reactie posten