dinsdag 8 januari 2013

Mens en natuur - Onze consumptiemaatschappij


Mens en natuur – Onze consumptiemaatschappij

Deze video toont een beeld van ons consumptiemaatschappij.
Onze maatschappij zit zo in elkaar dat we telkens meer en meer dingen willen hebben. De producenten weten dit maar al te goed, en produceren ook steeds nieuwe, nog beter gevolueerdere spullen. Denk maar aan een smartphone. Wat eens begon met een eenvoudig toestelletje is uitgegroeid tot een markt met heel veel keuze. Wanneer je vandaag een gsm koopt is die de week erna al ‘oud’. De producenten zorgen er voor dat er geregeld een nieuwer, nog beter, maar ook een duurder model uitkomt. Veel mensen willen dit nieuwste model hebben, en smijten hun ‘oude’ gsm dus weg.

Dit is ook zo bij kleren. De meeste mensen gaan meerder malen per jaar gaan shoppen. Ze kopen nieuwe kleren, maar hoeveel ‘oude’ kleren hangen er nog in hun kast die ze nog niet gedragen hebben of die nog niet versleten of te klein zijn? Ik geef toe dat ik zelf ook zo ben, soms koop ik iets dat ik daarna niet draag of maar één keer draag. Vroeger kon ik hier geen afstand van nemen en liet ik alles in mijn kast hangen. Deze zomer heb ik dan toch een grote kuis gehouden in mijn kleren, en kleren die te klein waren, of die ik niet meer droeg heb ik weggegeven. Zo kunnen andere mensen ze nog dragen, en zijn ze niet weggegooid.
Het is moeilijk voor ons om te weerstaan aan al deze nieuwe spullen. Vooral voor de jongere generatie is dit moeilijk. Wij zijn in zo’n maatschappij opgegroeid en vinden het dan ook normaal dat we elk jaar een nieuwe gsm kopen, kleren weggooien,…
Het is ook een beetje de schuld van de producenten. Ze weten maar al te goed hoe ze op de consumenten moeten inspelen en hoe ze veel winst kunnen maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten