woensdag 26 december 2012

Mens en lijden - Film: Oscar et la dame rose


Mens en lijden – Film: Oscar et la dame roze.


Tijdens de les van RZL mochten we naar de film Oscar et la dame roze kijken. Deze film gaat over een jongen die kanker heeft en niet meer zal genezen. Zijn ouders kunnen hier niet mee omgaan en bezoeken Oscar zo weinig mogelijk. Op een dag komt er een vrouw langs die pizza’s levert, ze is helemaal in het roze gekleed. Oscar wil alleen maar met haar praten. De directeur van het hospitaal waar Oscar verblijft, stelt dit voor aan de dame, maar zij wil dit eerst niet. Het is iemand die erg gesloten is tegenover gevoelens, en het lijkt of ze heel hard staat in het leven.
Toch besluit ze om naar Oscar te gaan, in het begin is dit voor haar onwennig. Maar ze zegt wat ze denkt, en dat vindt Oscar leuk. Ze komt elke dag en na een tijdje kijkt ze er zelf ook naar uit. Ze laat Oscar leven. Ze verteld hem dat hij elke dag ouder wordt en zo maakt hij toch nog een volledig leven mee. Ze laat Oscar ook brieven naar God schrijven, zo kan hij kwijt wat hij tegen iemand kan zeggen. 

Ik vind het een heel mooie film. Hij toont heel goed hoe mensen omgaan met lijden. De ouders van Oscar kunnen hier helemaal niet mee omgaan en mijden hun zoon zoveel mogelijk. Ze zien hem wel graag, maar het lijkt alsof ze bang zijn voor hem. Dit kwets Oscar heel erg, en hij zegt dat hij ze haat.
La dame rose heeft het moeilijk om haar gevoelens te uiten, maar kan uiteindelijk wel omgaan met lijden. Ze aanvaard Oscar zoals hij is en bekijkt hem niet anders omdat hij ziek is.
Oscar zelf kan wel omgaan met het lijden. Hij weet dat hij dood zal gaan, maar het lijkt alsof hij dat niet zo erg vindt. Hij is denk ik blij met het leven dat hij gekregen heeft, en wil er nog het beste van maken. Ik vind het heel mooi hoe hij naar zijn leven kijkt. Ik kan mij niet inbeelden dat ik zo vrolijk zou zijn als ik weet dat ik ongeneselijk ziek ben.
Wat mij het meeste raakte in de film is hoe gehecht la dame rose geraakt aan Oscar. Door hem elke dag te bezoeken en hem elke dag gelukkig te maken, ontstaat er een hechte vriendschap. Ook het moment waarop de ouders van Oscar, Oscar zijn ziekte kunnen aanvaarden en plaatsen vind ik heel mooi. Ze hebben dit niet alleen kunnen plaatsen, maar door te zien hoe la dame rose omging met Oscar en hoe Oscar omging met haar, zagen ze in dat ze verkeerd bezig waren. Zo hebben ze de laatste dagen van Oscar zijn leven toch nog bij hem doorgebracht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten