woensdag 26 december 2012

Mens en medemens - Mijn waarde


Mens en medemens – Mijn waarde

De waarde die ik het belangrijkste vind is respect. Je moet respect hebben voor jezelf, je medemens, je omgeving, de natuur,…

Het is belangrijk om respect te hebben voor jezelf. Zo zal je jezelf leren aanvaarden zoals je bent. Het is belangrijk dat ik mijn eigen kwaliteiten ken, zo kan ik deze op een positieve manier gebruiken. Ik ben bv. een sociaal persoon, ik kan gemakkelijk contacten leggen met iemand. Ik zal dit zeker gebruiken wanneer ik op stage moet: ik zal een goed contact proberen te maken met de mentor en met de kleuters.

Ik vind het ook belangrijk om respect te hebben voor anderen. Wanneer je iemand respecteert zal die persoon zich aangesproken en aanvaard voelen door jou. Wanneer je iemand anders respect geeft, zal die persoon ook makkelijker respect geven aan jou. Ik vind ook dat respect, samen met vertrouwen, een soort basis is om een vriendschap of een relatie op te bouwen. Wanneer je iemand niet respecteert kan je niet met die persoon omgaan en kan je ook geen vriendschap met die persoon sluiten. Dit is omgekeerd ook zo, wanneer je merkt dat iemand je niet respecteert zal je die persoon mijden en zal je er geen vriendschap mee sluiten.

Respect hebben voor de natuur en de samenleving vind ik ook heel belangrijk. Ik vind dat we de dag van vandaag heel weinig respect hebben voor de natuur en de samenleving. De natuur wordt nog steeds teveel vervuild (zowel door de mens als door fabrieken), afgebroken,… Wanneer de mensen niet zullen inzien dat de natuur belangrijk is voor hen, zullen ze er ook geen respect voor krijgen. Ik zelf heb respect voor de natuur. Ik zal nooit afval zomaar op straat gooien, maar zal het altijd bijhouden tot ik een vuilbak vind. Ik ga ook elke zomervakantie naar de zee. Hier merk je ook dat heel wat mensen nog te weinig respect hebben voor de natuur. Na een mooie zomerdag, wanneer het strand overspoeld is door mensen, en tegen de avond iedereen naar huis gaat, zie ik nog heel wat afval liggen. Mensen brengen koeken mee van thuis en laten de verpakking liggen, ook blikjes en flessen blijven soms gewoon liggen. Ik vind dit heel jammer. Er staan heel veel vuilbakken op het strand zelf, en ook op de dijk staan er nog heel veel vuilbakken. Het is jammer dat sommige mensen niet tot aan de vuilbak willen lopen.

1 opmerking: