vrijdag 21 december 2012

Mens en Zingeving - Ruim helft Belgische jongeren voelt zich gelukkig


Ruim helft Belgische jongeren voelt zich gelukkig. 

Uit een onderzoek van het marktonderzoekbureau InSites Consulting blijkt dat ruim de helft van de Belgische jongeren zich gelukkig voelt. Dit onderzoek werd over verschillende landen uitgevoerd. In Groot-Brittannië werd het grootste aantal ongelukkige jongeren geteld, 1 op de vijf (18%) van de jongeren voelde zich ongelukkig. Groot-Brittannië  staat samen met België, Denemarken, Frankrijk, Italië en Spanje op de laatste plaats. 
Toch kunnen we zeggen dat we een gelukkig generatie zijn. Nergens hebben ze minder dan de helft uitgesproken gelukkig jongeren gevonden en gemiddeld genomen over alle regio’s zegt slechts zo’n één op de tien jongelui niet gelukkig te zijn. 

Dingen die de Belgische jongeren gelukkig maakt:
Vakantie
Contact met vrienden 
Contact met familie

Voor mij geldt dit ook. Ik ben altijd blij als het vakantie is, dit is voor mij een periode die ik samen met mijn vrienden en familie kan doorbrengen zonder dat ik moet denken aan school. 

Ook vrienden en maken mij gelukkig. Het is ook één van de reden dat ik graag naar school ga, je ontmoet er je vrienden en je kan er plezier met hen maken. Ik vind het ook altijd leuk als je met je vrienden eens iets buiten school gaat doen, dan leer je ze nog beter kennen en hoef je ook eens niet aan school te denken. 

Wat mij ook gelukkig maakt is dromen over mijn toekomst. Als ik het even moeilijk heb tijdens het academiejaar omdat ik zoveel werk heb voor school, denk ik aan hoe het zal zijn als ik later als kleuterjuf werk. Dit maakt mij gelukkig, dit is een droom voor mij, dit geeft mij terug nieuwe moed om door te gaan. Ik heb tijdens mijn stage gemerkt hoe gelukkig ik werd van al die kleuters. Ik heb nog maar drie stagedagen achter de rug, en toch had ik al zo’n goede band met die kleuters. Het verbaast mij hoeveel aandacht en liefde ze je geven. De kleuters hebben mij die drie dagen erg gelukkig gemaakt. 

Dit zijn ook dingen die mij zin geven aan het leven, dit zijn dingen waar ik voor leef. 

Dingen die de Belgische jongeren ongelukkig maakt:
Scheiding van hun ouders
Diagnose van een ernstige ziekte
Gedumpt worden door hun vriend(in)

Ik heb geen van bovenstaande dingen meegemaakt, maar ik denk dat het mij ook ongelukkig zou maken. 

Wat mij ‘ongelukkig’ maakt is het vele werk voor school. Je hebt niet zoveel tijd meer om nog eens iets leuks te doen met je vrienden of familie, en als je dan toch eens iets leuks gaat doen dan zit ik de hele tijd met mijn hoofd bij mijn schoolwerk. Het maakt mij  niet echt ongelukkig, maar ik vindt het jammer dat ik bijna geen vrije tijd meer heb. Maar zoals ik hierboven al vermelde blijf ik dromen over mijn toekomst als kleuterjuf en geeft dit mij nieuwe moed om toch door te gaan. 

Bron: (De Standaard: Ruim helft van de Belgische jongeren voelt zich gelukkig, 2012)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten