zondag 23 december 2012

Mens en medemens - Waarden


Mens en medemens – test waarden

Ik heb een test gedaan op deze site: http://www.123test.nl/persoonlijke-waarden-test/index.php
Via deze test wordt er uitgerekend wat  voor jouw persoonlijk je belangrijkste waarden zijn.
De toplijst van mijn persoonlijke waarden is:
1.     Respect
2.     Familie
3.     Gezondheid
4.     Vriendschap

Ik vind respect hebben voor iemand heel belangrijk. Als je respect hebt voor een persoon, toon je dat je die persoon aanvaardt zoals hij is. Die persoon zal zich dan ook aanvaardt voelen, de persoon merkt dat hij zichzelf kan zijn bij mij. Als je respect geeft aan iemand, krijg je ook rap respect terug van die persoon.

Ik vind het ook belangrijk dat er respect is voor materiele zaken. Ik heb het dan bv. over schoolgebouwen die in graffiti gezet worden, ruiten die ingeslagen worden, niet zorgzaam omgaan met materialen die je van iemand anders/ de school mag gebruiken…
Familie vind ik ook heel belangrijk. Het zijn mensen die je je hele leven al kent en die jou ook goed kennen.

Gezondheid vind ik ook heel belangrijk. Als je niet gezond bent zal je ook niet in staat zijn om alle te kunnen doen. Wie gezond is kan zeggen dat hij/zij gelukkig is. Maar je kan natuurlijk ook gelukkig zijn wanneer je ziek bent, dit kan door de steun van vrienden en familie.
Ook vriendschap vind ik belangrijk. Vrienden zijn mensen waar je altijd bij terecht kan, je kan hen alles vertellen en ze weten hoe je in elkaar zit. Ik vind het belangrijk om goede vrienden te hebben en een goede vriendin te zijn. Iedereen moet iemand hebben waar hij zich goed bij voelt.

Deze 4 waarden hangen ook wat samen. Er is respect nodig om vriendschap te sluiten met iemand, maar je moet ook met respect omgaan met je familieleden. Wanneer je ziek bent zullen je familie en vrienden je steunen, je zal respect van hen krijgen.

Bron: Test waarden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten