zondag 30 december 2012

Mens en lijden - Verschillende godsdiensten, verschillende visies

Mens en lijden – Verschillende godsdiensten, verschillende visies

Er zijn twee visies over het leven na de dood.
  1. Het leven houdt op bij het afsterven van het lichaam
  2. De dood als overgang naar …


1. Het leven houdt op bij het afsterven van het lichaam
Het leven eindigt met de dood. Er is geen leven meer na de dood.

2. De dood als overgang naar …
Er is wel nog iets na de dood, de dood is een overganspoort naar een nieuw en eeuwig leven of het is een startpunt van iets nieuws.

De dood als overgangspoort naar een eeuwig leven bij God.
Bij de moslims, de joden en de christenen wordt sterven gezien als een overgang naar iets anders. God/Allah bepaalt of de persoon goed of slecht geleefd heeft en of die persoon naar de hemel of naar de hel mag.
Deze godsdiensten geloven dus dat er nog iets is na de dood, de persoon leeft niet verder in een ander gedaante, maar leeft ergens anders verder.

De dood als overgang naar een nieuw aards leven
Bij de hindoes en de boeddhisten gelooft men dat het lichaam afsterft, maar dat de zien ergens anders verder leeft. De mensen worden dan ook gecremeerd, omdat het lichaam niet meer belangrijk is. De as wordt uitgestrooid in de zee of in een rivier.
Bij de hindoes geloven ze dat je verder leeft in een ander gedaante. Wanneer je goed geleefd hebt zal je een trap naar omhoog gaan, wanneer je niet goed geleefd hebt zal je een trap naar beneden gaan.

Bij de boeddhisten geloven ze ook dat ze verder leven in een ander gedaante, maar hier geloven ze ook in rondzwervende zielen. Om deze gunstig te stellen richten ze, ver weg van het oorspronkelijk huis, een altaar op waar men dan geregeld offers brengt.

Ik heb respect voor alle godsdiensten, maar weet zelf niet goed of er iets is na de dood. Ik sluit niets uit. Ik geloof dat er iets kan zijn na de dood, maar ik kan niet echt zeggen wat dat dan precies zou kunnen zijn. Ik geloof niet echt in een hemel of een hel en ook niet in een gedaanteverandering, maar misschien kunnen we ergens wel verder leven. Langs de ene kant geloof ik dan ook niet dat er nog iets is na de dood. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat we naar de hemel gaan of dat we nog ergens zullen verder leven, maar zoals ik al eerder zei, ik sluit zeker niets uit. Misschien is er leven na de dood, misschien ook niet.
Ik vind het wel mooi hoe elke godsdienst zijn eigen visie heeft, zijn eigen rituelen heeft en zo zijn eigen doden eert.
Bron: http://www.youtube.com/watch?v=uGYg7_cGCoI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten