zondag 23 december 2012

Mens en zingeving - Joël de Ceulaer


Mens en zingeving - Joël de Ceulaer: de zin van het leven

Joël de Ceulaer heeft een boek geschreven (‘Homo Sapien’). Hiervoor heeft hij verschillende mensen geïnterviewd. Tijdens de boekenbeurs in 2008 neemt Veronique Goossens een interview van hem af.


Een van de eerste vragen is wat hij van deze interviews geleerd heeft over de zin van het leven. Hij antwoord hierop dat hij van deze interviewen relatief weinig heeft geleerd over het leven. De geboorte van zijn dochter heeft hem veel meer geleerd over de zin van het leven.
Hij zegt dat als je de vraag naar de zin van het leven stelt, het er op wijst dat je niet goed bezig bent. Je stelt deze vraag niet als je het leven zinvol ervaart.
Ik vind dat hij gelijk heeft. Als het wat minder goed gaat vraag je je inderdaad zo’n dingen af, maar wanneer je gelukkig bent en alles meezit, zal je hier helemaal niet aan denken.
Hij zegt dat sommige gelovigen zeggen dat het leven onzinvol is tenzij je gelooft in God. Het leven is een voorbereiding op het leven na de dood.

Ik vind dit niet zo. Ik geloofd niet echt in God, maar toch heeft het leven zin voor mij. Wat mij precies zin geeft aan het leven heb ik al beschreven in mijn vorig artikel (mens en zingeving: ruim helft van de Belgische jongeren is gelukkig).
Er zijn ook mensen die niet geloven in God, die denken dat het leven een kosmische grap is waar wij toevallig toe behoren. Ook Joël Ceulaer denkt hier zo over. Vroeger geloofde hij wel in God: hij was misdienaar en bad, maar hij was als kind ook bang van God, bang om naar de hel te gaan. Rond zijn 22ste is dit veranderd. Hij is toen intellectueel ontwaakt, hij begon dingen te lezen en is op zoek gegaan naar zijn eigen wereldbeeld is gebaseerd op de evolutietheorie: het feit dat het universum bestaat kan hij niet verklaren, dat is een mysterie, maar het feit dat wij, de mens bestaat, is wel verklaarbaar.
Ik denk hier ook zo over. De wereld is hier gekomen door iets kosmisch, niet door God. Er bestaat zoiets als de oerknal. Ik geloof wel dat dit plaats gevonden heeft. Je kan door geschiedenis afleiden dat de wereld heel veel veranderd is, dat de wereld heel veel vooruitgang geboekt heeft. Je merkt dat het ooit klein begonnen is en dat alles uitgegroeid is. Als God dit echt zou geschapen hebben, waarom heeft hij dan niet onmiddellijk een goed ontwikkelde wereld geschapen? Waarom is er dan oorlog, geweld, armoede, …? Dit is iets waar God niets mee te maken heeft, dit is iets dat de mens moet oplossen.
Hij vindt ook dat er helemaal geen moreel verval is zoals vele gelovigen, conservatieven, moslims en orthodoxe geneigd zijn te denken. Hij zegt zelfs dat er een morele vooruitgang is, bv. rechten van de mens, er wordt ingegrepen wanneer er gruwelijkheden plaatsvinden.
Ik denk hier ook zo over. Er zijn nu al heel wat organisaties opgericht die de mensen steunen die het moeilijker hebben. Elk jaar wordt hier ook aandacht aan geschonken en deze acties hebben ook al heel wat invloed gehad. Ik vind ook dat zo’n acties mensen dichter bij elkaar brengt. Hierbij denk ik dan aan de Music For Live Actie: het glazen huis. Deze actie heeft jaren veel geld opgebracht, en in deze weken luisterde bijna iedereen naar Studio Brussel, de mensen voelden zich verbonden. Ook kwamen er jaarlijks heel wat mensen kijken naar het Glazen huis. Zo’n acties brengen mensen samen. Ik vind het dan ook jammer dat ze dit niet meer doen. Nu hebben ze ook een actie over dementie, maar ik voel mij hier niet zo verbonden mee en ik denk dat ik niet de enige ben.
Hij zegt dat er twee visies zijn over God
  • ·       God is transentent: God bevind zich buiten de werkelijkheid, hij is een scheppende kracht voor ons en is ontoegankelijk en onbegrijpelijk.
  • ·       God is besloten in de natuur: er is geen verschil tussen god en de natuur

Zijn visie over God is nog anders:
God is iets als een collectieve eigenschap. Een mens is niet goddelijk, maar collectief, samen zijn wij in staat om vooruitgang te boeken, ook morele vooruitgang.

Bron: http://www.youtube.com/watch?v=Z-cVoLysqEk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten