zondag 23 december 2012

Mens en zingeving - PKG-schaal


Mens en zingeving: PKG-schaal

De PKG-schaal staat voor Post-Kritische Geloofsschaal.
Je kunt deze als volgt aflezen.
  • Op de horizontale as staat er of je gelooft of niet
  • Op de verticale as staat er of je een letterlijke interpretatie of een symbolische interpretatie hebt van het geloof

Er zijn ook vier verschillende kwadranten

De eerste kwadrant:
Letterlijk geloven
Je gelooft in God en je interpreteert alles letterlijk wat er bv. in De Bijbel staat. Je zal moeilijke geloofsvragen vermijden. Je vind het gezag van de kerk belangrijk. Je hebt positieve gevoelens tegenover het geloof, maar je voelt ook vrees en schuld tegenover het geloofd.
Bij dit letterlijk geloven is er kans dat er fundamentalisme ontstaat. Dit wil zeggen dat De Bijbel letterlijk gelijk geeft.

De tweede kwadrant
Letterlijk ongeloof = externe kritiek
God is niet wetenschappelijk bewezen dus je gelooft er niet in. Je gelooft dat er geen God is, dit heet atheïsme.
Geloven roept negatieve gevoelens op. Bij letterlijk ongeloof is er kans op fundamentalisme in de wetenschap: de wetenschap heeft altijd gelijk.

De derde kwadrant
Symbolisch geloven = post-kritisch
Er is geen God, de uitspraken over God zijn bepaald door de tijd waarin ze geformuleerd werden. Er zijn ook geen positieve of negatieve gevoelens tegenover godsdienst.
Er is ongeloof maar wel symboolgevoeligheid. Dit wil zeggen dat je wel gelooft in religie, je voelt je verbonden met iets dat hoger staat dan jezelf.

Vierde kwadrant
Symbolisch ongeloof = relativisme
Geloven is hier een zoektocht. Kritische geloofsvragen worden dan ook niet vermeden, maar worden onderzocht. De Bijbel is geen historisch verslag, maar er zit wel diepere waarheid in de teksten.


Dit is mijn PKG-schaal:
Mijn PKG-schaal


















Ik ben vooral een symbolisch gelover. Ik geloof niet echt in een God, maar ik geloof wel dat er iets meer is. Ik sluit niet uit dat dat iets God kan zijn, maar ik kan ook in andere dingen geloven. Ik geloof ook wel deels dat het iets wetenschappelijk is, maar toch geloof ik meer dat er wel iets is, alleen kunnen wij, de mens, niet verklaren wat dat ‘iets’ precies is.

Bron: http://thomas.theo.kuleuven.be/algemeen/pkg/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten