zondag 23 december 2012

Mens en zingeving - Wereldjongerendagen


Mens en zingeving: journaalanker Freek Braeckman op Koppen missie

Freek Breackman heeft tijdens de Wereldjongerendagen in Madrid, vijf Vlaamse mensen gevolgd. Deze jongeren doen mee aan de Wereldjongerendagen omdat ze zich nog verbonden voelen met God en met het geloofd. Ze vinden het fantastisch om samen met al die andere mensen te geloven. Dit maakt hen dan ook blij, ze voelen ook de vreugde van de andere gelovigen.
Ik had wel al gehoord van deze wereldjongeren dagen, maar ik heb er nooit echt aandacht aan geschonken. Het was ook de eerste keer dat ik er een reportage over zag. Het verbaasde mij eigenlijk wel hoeveel jongeren er over de hele wereld nog geloven in God.
Ik zelf kan niet echt zeggen of ik geloof in God of niet, maar ik zou zeker nooit naar zo’n wereldjongeren dagen gaan. Als ik al geloof in God, geloof ik er zeker niet fanatiek in. Ik ga ook nooit naar de kerk. Hierover werd ook gesproken tijdens de reportage. De jongeren zeggen dat de kerk saai is geworden, dat ze geen verbondenheid voelen tijdens de misvieringen. Ik vind dat ze gelijk hebben. Als je in België naar de mis gaat hoor je altijd hetzelfde. Dit zijn rituelen en ik heb hier zeker niets op tegen, maar ik vind dat ze de mensen te weinig betrekken. Het is enkel de priester die iets zegt of doet. De mensen moeten gewoon op hun stoel blijven zitten en luisteren naar wat hij te vertellen heeft. 
Bron: http://www.een.be/programmas/koppen/journaalanker-freek-braeckman-op-koppen-missie
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten